plusikassan.se EMP: Skaffa dig en egen katalog här Beautynet

love

söndag 6 mars 2011

Snus och cigaretter!

Idag tänkte jag skriva om snus och cigg, nikotin helt enkelt.

Jag röker, och har precis börjat snusa.
Jag tycker inte det är något fel med något av det, det har jag aldrig tyckt.
Eller jo, när jag var liten tänkte jag att jag ALDRIG skulle börja röka, min far gjorde det och det rosslade så när han andades så det gjorde mig rädd.
Men i 4:an "rökte" jag min första cigg, det var väl munbloss om ens det, sen rökte jag inte igen förens i sommarlovet till nian.
Först rökte jag bara munbloss, delade med mina kompisar och sådär men sen började jag såklart med halsbloss eftersom det är så jävla onödigt att slösa pengar på cigg om man inte ens röker på riktigt! 
Sen i nian rökte jag på riktigt, jag var en rökare och jag fick faktiskt de flesta av mina vänner att prova och börja, jag är inte stolt över det men så var det.
Jag började när jag var typ15/16, nu är jag 18 och har bara några få gånger tänkt på att sluta men aldrig riktigt velat, det är så skönt att kunna lugna sig med en cigg och på sommaren är det helt underbart!
Nu ska iaf jag och min flickvän försöka sluta, vi har ett paket kvar och efter det ska vi trappa ner, egentligen har ingen av oss råd att röka och pengar är ju mer värt än att röka.

Det var lite om hur jag ställer mig till nikotin, men alla andra då?
Om man är en rökare så "måste" man stå ute i alla väder, regn, sol, snö och blåst.
Man får inte stå inne i busskurer och vänta om man har en cigarett i hanen och man får ständigt ta skit av ickerökare.
Speciellt gamla tanter och gubbar som klagar och andra pretentiösa människor som tor de är mycket bättre eftersom att de inte röker.
Visst att folk kanske inte vill andas in andras rök om de själv inte röker men varför kan inte de då flytta på sig istället för att gå fram och skälla?
Det är inte så jävla svårt att flytta sig några meter, nej visst men är det allmän plats där man FÅR stå och röka så kan de inte fösa bort en bara för att man röker.

Jag tycker att var person ska få välja själv och alla andra som inte tycker som dom, som inte röker kan hålla det för sig själva och flytta på sig istället!
En människa är inte sämre bara för att denne väljer att röka eller bruka nikotin på annat sätt.

Nästa inlägg handlar nog om gamla surkärringar och ilska gubbar, kände att jag blev lite arg på dom nu.
kommentera gärna :)

4 kommentarer:

  1. bra skrivet tycker jag

    SvaraRadera
  2. Tycker du har fel.
    Om man står på en allmän plats med en massa människor så borde man visa hänsyn till de som är ickerökare (och det är faktiskt inte bara gamla tanter och gubbar som stör sig på det) så att de inte behöver stå och andas in den äckliga röken, så om man nu är så ''röksugen'' så borde man gå en liten bit bort och röka i så fall.

    Alltså, om ''rökaren'' bestämmer sig för att ta ett bloss så ska la inte alla ickerökare behöva ställa sig någon annanstans bara för att denna personen inte kan visa respekt till de som faktiskt inte röker och som inte vill andas in röken som faktiskt kan skada en?

    Jag tycker inte det är rätt att man skäller ut någon för att de står och röker på ''fel'' plats eller så, i så fall ska man ju självklart be snällt.

    SvaraRadera
  3. Till vad "tycker du har fel" sa:
    Men okej. Så bara för att man är rökare så är man alltså mindre värd och borde inte bli respekterad själv?
    För varför ska ickerökarna gnälla och alltid tro att DE är bättre än de som röker? Och jag säger inte att rökare är bättre, bäst, coolast. Det menade jag inte.

    Jag säger bara att det inte alltid är den som röker som ska behöva respektera och tänka på andra hela tiden, utan även ickerökarna ska kunna respektera folk som röker också.
    För de är ju ändå människor de också, inte sant?

    SvaraRadera
  4. Jag slänger mig också in i diskussionen här.
    Jag håller heller inte med dig när du säger att man som rökare har rätt att stå i busskuren och röka. Det är inte bara gamla tanter som inte tycker om det. Givetvis ska man inte börja skälla på rökaren, man kan be snällt.

    Här ska också skjutas in att jag själv är rökare och varit det i drygt 5 år. Men är det snöstorm ute och tio minuter kvar innan bussen går och jag känner att jag vill ha en cigg så ställer jag mig inte inuti busskuren med en barnvagn och tre människor och börjar puffa. Antingen går jag ut ur kuren eller frågar om det är ok att jag röker.

    Det är ett val att förpesta sina lungor och sin kropp, ett val man inte ska tvinga på andra människor bara för att "det är inte förbjudet".
    Lite respekt för medmänniskan kan man ha utan att ta det som att de tycker att man är mindre värd för sitt val.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig :D