plusikassan.se EMP: Skaffa dig en egen katalog här Beautynet

love

torsdag 10 mars 2011

Förbli barn!

Idag ska jag skriva om barn som växer upp för snabbt, inte okej enligt min mening!

Kollade lite på siimii på bilddagboken, en jävla massa fjortisar!
Jag har väldigt mycket emot fjortisar, av flera anledningar.
1. De skriker och är allmänt jobbiga.
2. De är fula och falska.
3. De beter sig som 25 men är i själva verket 14.

Sure! Jag har varit lite av en fjortis, det tänker jag inte förneka, men en sak jag inte gjorde som de flesta ungar gör nu för tiden är att växa upp för snabbt!
Jag var barn så länge jag kunde, och är fortfarande inte direkt mogen skulle jag vilja säga.
Bara för att man fyller 12 betyder det inte att man ska gå omkring och visa "tuttarna" (som de flesta inte har fått än men pushar up med bh), rumpan, sminka sig som horor, förta med alla killar, hångla, supa och knulla.
NEJ NEJ NEJ!
Är man 12 ska man fortfarande leka med dockor typ, iaf leka med sina vänner och inte springa på fester och bli av med oskulden!
Jag tror det är därför som allt fler ungdomar mår sämre och sämre, för att de tvingas växa upp, inte "får" leka så länge de kan och uppleva glädjen med att vara barn.
Bara all press med att växa upp och bli vuxna som de inte ens ska behöva stå inför förens 5år senare!

Jag sprang inte omkring på fester när jag var 12-13, jag söp inte förens jag var 16, jag lekte nog med barbie tills jag var 12, dock inte lika intensivt som när jag var 7 men ändå.
Än idag har jag ingenting emot att leka liten, jag gillar det, inget ansvar, man behöver inte ta hand om sig själv eller tänka på saker som framtiden och om man kommer bli framgångsrik eller hamna på en parkbänk..

Nu ska de ju börja med betyg redan i 6:an eller vad det är, det är också någonting som inte låter barn vara barn! Man ska inte behöva lägga ner hela sin barndom på att plugga för att kunna få ett jobb så man kan lägga ner större delen av sitt vuxna liv på att jobba och inte ha kul!
8:an är en bra årskurs att börja med betyg, man är fortfarande ung men man kan börja förbereda sig för framtiden, men det vuxna inte förstår är att det är jävligt svårt att veta vad man vill göra när man är 15 år.
Speciellt om man är som jag var och fortfarande ville vara barn.

Det jag vill ha sagt är, låt barn vara barn!
Låt inte fjortisar i 12-15 års åldern existera!

Nästa gång kanske jag skriver om självskadebeteende eller mobbning.

4 kommentarer:

  1. du har så rätt!

    SvaraRadera
  2. känner lite delade meningar när du i inlägget innan skriver att du rökar och snusar och tkr det är ok, men det betyder ju såklart inta att du tkr att barn ska göra det... men asså, aah...

    alltså jag håller med dig till hundra, barn ska inte växa upp förrän de är vuxna, och jag tycker nästan inte att man ska växa upp. u know, förbli omogen så länge som möjligt, annars blir allt så fake och stelt...

    SvaraRadera
  3. håller med dig !
    ville bara säga att i finland får man betyg redan i första klass , haha ! ((:

    SvaraRadera
  4. Håller med dig helt och hållet. :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett spår efter dig :D